Image

GO! Daltonschool Uitblinker

De Daltonmethode

Bij daltonschool Uitblinker stimuleren wij zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en samenwerking in een warme, veilige en inspirerende omgeving, waar kinderen door uitdagende taken en projecten leren hun eigen keuzes te maken en hun talenten te ontdekken.

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, actief en leergierig. En dat stimuleren we. Kinderen kunnen veel meer dan volwassenen denken. Daarom laten wij ze ontdekken wat ze allemaal zelf kunnen, eerst met een sterke begeleiding en daarna met meer vrijheid.

Als methodeschool gebruiken we bijzondere technieken. Onze leerlingen krijgen elke week een aantal taken voor de verschillende leerdomeinen. De leerkracht geeft daarbij duidelijke instructies. De kinderen mogen zelf plannen wanneer ze welke taak doen binnen een afgesproken termijn. Ze leren inschatten hoeveel tijd ze nodig hebben en kiezen zelf of ze zelfstandig of in groep aan de slag gaan.

De leerlingen zijn gegroepeerd per graad, maar krijgen les per leerjaar. Zo bouwen ze een nauwe band op met de leerkrachten en met elkaar. De juf of meester is er steeds om begeleiding te bieden. Als kinderen klaar zijn met hun werk krijgen ze ruimte voor keuzetaken. Dit geeft hen de mogelijkheid om zich te verdiepen in hun interesses en hun talenten te ontdekken. Dat levert dikwijls mooie projecten en creatieve werkstukken op. Zo krijgt elk kind de kans zich verantwoordelijk te voelen voor zijn eigen groeiproces.

Om dit te bereiken steunt ons daltononderwijs op 3 pijlers:

Wij geloven dat zelfstandigheid de basis is voor zelfvertrouwen. Daarom krijgen onze leerlingen de kans om hun eigen keuzes te maken en inbreng te hebben in hun eigen leerproces.

Ze kiezen zelf hoe ze de leerstof verwerken aan de hand van dag- of weektaken, moet- of mag-taken en keuzetaken. Ze ontdekken zelf waar ze goed in zijn en op welke manier ze het beste leren. Ze zijn actief en gemotiveerd. Ze zoeken zelf oplossingen en leren hulp vragen én geven.

Ze krijgen alle tools in handen om ook later vol zelfvertrouwen in het leven te staan.

Durven, dromen, denken en doen, in een warme, veilige en stimulerende omgeving. Dàt is waar wij als team van daltonschool Uitblinker voor staan. Kinderen mogen zelf ontdekken wie ze zijn, wat ze kunnen, wat ze willen en wat ze nodig hebben om op te groeien tot zelfbewuste volwassenen.
Team Uitblinker

Daltonmethode

Wat is typisch?

De dag begint met een praatronde over wat er leeft bij de kinderen. Er zijn regelmatig reflectiemomenten met de nadruk op positieve waardering, maar ook verbeterpunten komen aan bod.
Zelfstandig werken wordt aangeleerd met de hulp van symbolen zoals de dobbelsteen en klassikale verkeerslichten. Die geven aan of je hulp nodig hebt, niet gestoord wil worden of openstaat voor samenwerking.
Uitwerken van de taken begint met kleine taakjes in de kleuterschool en gaat naar dagtaken in de lagere school die geleidelijk aan worden opgebouwd naar weektaken en langere projecten. Dit wordt overzichtelijk en gestructureerd weergegeven in een taakbrief.
'Niet iedereen moet je vriend zijn, maar je moet wel met iedereen kunnen samenwerken'.
Om dat te leren gebruiken wij het systeem van ‘maatjeswerk’ waarin de kinderen afwisselend samenwerken met andere klasgenootjes.

Daltonmethode

De Leeromgeving

Het daltononderwijs weerspiegelt zich ook in de inrichting van onze school:

  • Er zijn grote lokalen voor de gezamenlijke momenten met de instructieruimte en ruimte voor zelfstandig werk
  • Maar ook kleine, rustige hoekjes waar kinderen zelfstandig en op hun eigen ritme kunnen leren en werken.
  • En projectruimtes waar ze al het materiaal vinden voor hun eigen specifieke, uitdagende, projecten waar ze hun talenten verder kunnen ontwikkelen.